تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/04/12 - 23:17
کد خبر: 509504

در آخرین مناظره ریاست جمهوری مطرح شد؛

فرار پزشکیان از سوالات جلیلی/ جلیلی: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند

فرار پزشکیان از سوالات جلیلی/ جلیلی: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند

به گفته جلیلی، شما(پزشکیان) ۳۲ سال عملکرد را کنار می گذارید و فقط به سه سال دولت سیزدهم نگاه می‌کنید و محل مقایسه قرار می دهید. در حالی که همین سه سال دستاوردهای بزرگی در حوزه صادرات نفت و توسعه اقتصادی داشتیم در حالی که شما(پزشکیان) می گفتید این امکان ندارد و نمی توان به این دستاوردها دست یافت.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «سعید جلیلی»  شامگاه ‌سه‌شنبه - دوازدهم تیرماه - در آخرین مناظره دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که با حضور «مسعود پزشکیان» رقیب وی و با موضوع «اقتصادی» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که «علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها برای رفع تحریم‌ها چه پیش‌بینی دارید؟» اظهار داشت: قبل از پاسخگویی به سوال؛  امروز میهمان مردم عزیز لرستان بودم و به شدت از تعبیر نادرستی که درباره شهید سلیمانی به کار برده شده بسیار متاسف بودند و از من خواستند که حتما ابراز ناراحتی آنها را بیان کنم.

وی با انتقاد از آقای پزشکیان افزود: متاسفم که کشورمان را در قفس می دانید! یعنی چه که در قفس هستیم؟  کشوری که این همه فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی را با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گویید قفس؟  

جلیلی اضافه کرد: شما در بحث تحریم یک راهی را می دانید و می گویید و می روید و جواب نمی‌گیرید و باز تحریم می شوید و باز می گویید همان راه را می رویم؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی دهید؛ تنها راه حلتان این است که امتیاز بیشتر بدهید؛ رفتید همه امتیازات را دادید و چیزی نگرفتید. شما هنوز یک راه حل ارائه نداده‌اید. من دیشب راه حل‌هایم را گفته‌ام ولی شما چیزی از راه حل‌هایتان نگفته‌اید و فقط می‌گویید با کارشناسان صحبت می کنیم.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم را می‌پذیرید؟، گفت: خیر. شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید. تنها راه حل شما این است امتیازات دیگر بدهید تا تحریم را بردارند. طرف مقابل است که امروز باید حق و وظیفه خود را در برابر تعهداتی که انجام دادیم، انجام دهد. نکته دوم وقتی طرف وظیفه خود را انجام نداد شما چه امتیازاتی می‌خواستید بدهید که انجام ندادید. چه امتیاز دیگری می خواهید بدهید و به مردم بگویید. این همه امتیاز دادید؛ دنیا بده و بستان است.

وی ادامه داد: آیا روند کار شهید رئیسی خوب است. صحبت از صداقت می‌کنید. هشت سال دولت هاشمی، خاتمی و روحانی بود و همه اینها دوستان شما بودند و همین الان در ستاد شما هستند و این کارها را انجام می دهند و دوباره طلبکار هستید و می گویید ۴۰ سال فلان کردید درحالی که این ۴۰ سال شما بودید. شما چه کارهایی انجام دادید؟ در برابر همین تحریم یک وقت آن رفتار بود و یک زمان رفتار شهید رئیسی است که نمی‌گوید  ۷۰۰ نفر از مردم ما بمیرد و سخنگوی دولت روحانی به صراحت بگوید مادامی که FATF در تحریم است نمی توانیم واکسن بخریم. بعد شهید رئیسی انجام می دهد و ملت را از آن بلایی که آنها را دچار کرده بودند؛ خارج می کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای پزشکان ما امروز برنامه جدی برای رشد اقتصادی کشور داریم؛ نباید روابط خارجی را محدود به دو سه کشور قرار دهیم و حالا شما در مقابل چشم مردم که من برنامه ندارم در صورتی که ده‌ها بار گفتم و شما یک برنامه برای رشد کشور ندارید.

در بن‌بست نیستیم/حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رشد صادرات در دولت شهید رئیسی گفت: آیا دنیا فقط سه کشور است و من واقعاً متاسفم که ۴ سال دیگر بخواهد کشور ما اسمش بشود قفس و دنیا بشود فقط سه کشور؛ بن بست است و باید از این بن‌بست خارج شوید. آقای روحانی هشت سال به آفریقا نرفت؛ در حالی که شهید رئیسی چند بار به آفریقا رفت و با همین کشورهای همسایه ارتباط داشت و ببینید که چقدر گشایش ایجاد شد.

وی گفت: آقای پزشکیان؛ شما تشخیص و تجویز غلط دارید و یک وقت شما در پزشکی ممکن است با تشخیص غلط یک نفر را بکشید اما این فرق دارد که نتیجه کارهای شما رشد منفی کشور است.

جلیلی افزود: شما باید جواب دهید چگونه باید از بن‌بست خارج شویم؟ چرا که من معتقد نیستم که در بن‌بست هستیم و نمودارها نشان می‌دهد که ما در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و فروش نفت و عرصه‌های مختلف چقدر با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشتیم. آمارهای شما آقای پزشکیان غلط است. شما دیشب روند رشد نقدینگی در دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی را برعکس گفتید. شما حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید و بلد نیستید و می‌گویید که بعدها می‌خواهید با کارشناسان صحبت کنید.

وی ادامه داد: باید در مقابل با تحریم فعال باشید نه منفعل و این رفتار شما منفعلانه است که می‌گویید به اتکای فشار بیرونی تحریم می‌خواهید به داخل فشار وارد کنید و در داخل چانه‌زنی کنید. این یعنی چه وقتی مجلس یک چیزی را مصوب می‌کند؛ شما باید بدانید با چه قدرتی باید آن را دنبال کرد؟ خودتان نماینده مجلس هستید و باید از آن طرف مسائل را پیگیری کنید نه از داخل مجلس، نباید به ملت فشار بیاورید و بگویید کوتاه بیایید ما همه تعهداتمان را عمل کردیم و باید طلبکار باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نباید دوباره به مردم بگویید که ما امتیازهایی خواهیم داد که تحریم‌ها را بردارند بلکه او باید وظیفه‌اش را انجام دهد که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم. دیگر چه امتیازی می‌خواهید به آنها بدهید که به تعهداتشان عمل کنند این را به مردم بگویید تا امروز این همه امتیاز داده‌اید باز می‌گویید که می‌خواهید امتیاز بدهید. آیا روند کار شهید رئیسی خوب است و صحبت از صداقت می‌کنید در ۸ سال دولت آقای روحانی کارهایی که انجام داده‌اید همچنان طلبکار هستید.

آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به برنامه خود در حوزه تحریم‌ها ادامه داد: تحریم را نمی‌پذیریم. می گوییم باید مقابله کرد اما شما هیچ راه حلی برای تحریم نمی‌دهید؛ آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند؛ نه راجع به تحریم صحبت می‌کنند نه از راه حل‌ها صحبت می‌کنند.  فقط می‌گویند با خارج حرف می زنیم و به کشور فشار می‌آوریم.

وی افزود: یکی از جایگزین‌های (آلترناتیوهای) خودت را بگو، حرف های یکطرفه همینطوری پیش می رود و شما نیز برخلاف گفته‌های خود یکطرفه حرف بزنید. شما دیشب هم همین حرف‌ها را تکرار کردید و برنامه ارائه ندادید. بحث هایی که شما بیان می‌کنید بسیار راحت است اما بنده با عدد و رقم حرف می زنم.

به گفته جلیلی، شما(پزشکیان) ۳۲ سال عملکرد را کنار می گذارید و فقط به سه سال دولت سیزدهم نگاه می‌کنید و محل مقایسه قرار می دهید. در حالی که همین سه سال دستاوردهای بزرگی در حوزه صادرات نفت و توسعه اقتصادی داشتیم در حالی که شما(پزشکیان) می گفتید این امکان ندارد و نمی توان به این دستاوردها دست یافت.  

جلیلی اظهار داشت: در این سه سال در حوزه سرمایه گذاری خارجی، کاهش نقدینگی و رشد اقتصادی نیز باید وضعیت حال حاضر را با سال ۹۸ و ۹۹ مقایسه کنید.  

وی با بیان اینکه نمودارهای دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم را بیان خواهم کردغ افزود: اینکه می گویند ۱۰ اقتصاددان برنامه ایشان را تایید کردند باید بگویم اگر صد نفر در دو سال پیش اوایل دولت سیزدهم آمدند به عنوان اقتصاددان پیش بینی تورم ۱۰۰ درصدی کردند تا بگویند دولت نمی‌تواند در حالی که دولت شهید رئیسی ثابت کرد که اشتباه می کنند.  

جلیلی تاکید کرد: شما می‌روید کسانی را می‌آورید به عنوان اقتصاددان که پیش‌بینی های غلط می دهند و یک روز کار اجرایی نکردند را ملاک قرار می‌دهید و چنین نتیجه را می‌دهد که هشت سال تلخی را رقم می زند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشکل مردم ما مسکن است که باید حل شود نه اینکه بگوییم مزخرف است. کسانی بودند و درباره توافق با آمریکا هشدار دادند که همین دولت روحانی و آقای ظریف با توجه به این هشدارها عمل نکردند و آن فاجعه را به همراه آوردند.  

جلیلی اظهار داشت: اینها همه فرافکنی است که هیچ ربطی به ظرفیت‌های کشور ندارد اما رویکرد دیگر به ظرفیت‌های کشور می پردازد. شما می‌خواهید راهکار امتیازدهی را انجام دهید. آیا رشد اقتصادی در دولت روحانی به صفر نرسیده است و آیا می خواهید دولت سوم روحانی را ایجاد کنید. 

در موضوع برجام و FATF طلبکار هستیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درباره تحریم ها ما در موضوع برجام و FATF طلبکار هستیم و باید گفت و گو کنیم و طلبمان را بگیریم. در حوزه آلترناتیو (جایگزین) باید فعال باشیم زیرا اگر طرف مقابل امتیاز نداد و عمل نکرد باید به گونه ای رفتار کنیم که هرگونه تحریمی بی اثر شود. به طوری که در دولت آقای رئیسی خود آمریکایی ها تحریم های را شکست مطلق و بر افزایش فروش نفت کشور اعتراف کردند.  

با پیش داوری می‌گویید رشد ۸ درصد کلاهبرداری است

جلیلی اظهار داشت: جریانی خود تحریم در کشور وجود دارد که فقط می‌گوید باید امتیاز دهیم. باید برنامه هایی داشته باشیم که طرف مقابل فکر نکند می تواند به تحریم تکیه کند و تمام تحریم ها بی اثر باشد. برنامه هفتم توسعه بر روی رشد ۸ درصد تاکید دارد و شما پیشاپیش می گویید رشد ۸ درصدی کلاهبرداری است و اصلا آن را قبول ندارید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تهمت نمی‌زنم که دولت سوم روحانی را می‌خواهید تشکیل دهید، کسانی که اکنون دور شما هستند غیر از وزرای دولت روحانی هستند؟  

وی ادامه داد: ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی با عملکرد غلط و بی نتیجه که باعث شد ۱۵ بار همه بگویند تعهدات را انجام داده ایم اما طرف مقابل خارج شود و شما حتی نتوانید شکایت کنید از طرف مقابل به خاطر بلد نبودن ابتدایی ترین موضوعات بین المللی این اتفاق رخ داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: شما ماشینی که ۱۰۰ میلیون ارزش دارد را ۱۰۰ میلیارد خریدید اما آن را هم به شما ندادند؛ با این حال از قانون مجلس که در راستای عزت ملت ایران است دفاع نمی‌کنید. این قانون، قانون دقیقی است و حق ملت را استیفا می کند و به دولت قدرت می دهد که با قدرت مذاکره کند؛ بنابراین نباید این قانون را زیر سوال ببرید.

جلیلی اظهار داشت: وقتی طرف مقابل در موضع زورگویی است، ما نمی آییم به آنها امتیاز بدهیم و مانند دولت گذشته به مردم بگوییم که ما کاپ اخلاق را برده ایم و طرف مقابل نبرد.  

مردم را قبول ندارید؛ به مردم اهانت کردید

وی گفت: همین فردی که در ستاد شماست، گفته  ۳۰۰ هزار تومان پول داده ایم به مردم که به ما رأی دهند، این اهانت به مردم و تهمت به ماست که از سوی تیم شما علیه ما صورت می گیرد متاسفانه نمی دانید که اطرافیانتان چه می کنند.  

جلیلی خطاب به پزشکیان گفت: وزیر مسکن روحانی آیا با شما نیست؟ شما که فرد نیستید، شما می خواهید با اینها کشور را بسازید و به اینها افتخار می کنید، این افراد رفتارشان و کارنامه مشخصی دارند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اشکال شما این است که به مردم، جوانان، متخصصان و دانشمندان را نگاه نمی کنید و آنها را قبول ندارید و  با یک کلمه می خواهید کلی ظرفیت را کنار بگذارید.

وی ادامه داد: از جوانان سخن می گویید اما از مدیران و وزرایی می خواهید استفاده کنید که می گویند هر چه ما می گوییم باشد در غیر اینصورت کارها را پیش نمی برند.  

جلیلی ادامه داد:  شما جمع بندی جوانان، دانشجویان و دانشمندان را قبول ندارید و آنها را دولت سایه می خوانید اما بعد می گویید به تخصص اهمیت می دهم و می خواهم با متخصصان کار کنم.  

وی افزود: اگر سیاست گذاری از پایین را می خواهید اجرا کنید مانند ما باید با دهها صنف بازدید می کردید، به شهرهای مختلف می رفتید و از دهها شرکت دانش بنیان دیدن می کردید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما باید با ده‌ها صنف جلسه می گذاشتید و از 140 نقطه کشور بازدید می کردید و از دهها شرکت دانش بنیان بازدید می کردید که ببینید چه ظرفیت هایی وجود دارد که امروز اینگونه نشوید.

جلیلی اظهار داشت: نباید به اندک بهانه ای بگویید چه کسی از دیوار سفارت بالا رفت، در حالی که این هم ناشی از ضعف دولتی است که امروز شما می خواهید آن را احیا کنید دولتی که نمی توانست حتی از یک سفارت حمایت کند.

وی ادامه داد: من در جلسه دولت به روحانی هشدار دادم که دولت باید پیش بینی داشته باشید، اشکال شما همین است، بدون پیش بینی نمی توان کار کرد باید با کار علمی، بتوانیم پیش بینی و کارها را دنبال کنیم

جلیلی اظهار داشت: مدعی می شوید که 100 اقتصاددان از برنامه شما دفاع کردند، می توانید برنامه خود را نشان دهید، کجاست این برنامه؟، شما که مدعی می شوید  برنامه همان برنامه دولت است، پس از کدام برنامه شما حمایت شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چرا ابا دارید در این جلسه از اینکه مطرح کنید، شما همواره می گوید برنامه من همون برنامه دولت است.

وی ادامه داد: اقتصاددان های شما بگویند که نسبتشان با رشد هشت درصدی چیست، آیا همان چیزی نیست که دیشب گفتید و اعلام کردید که رشد هشت درصدی کلاهبرداری است.

جلیلی گفت: رشد هشت درصدی ضرورت کشور است چه اقتصاددانانی هستند که این مسائل را به شما می گویند و بعد چهار سال آینده را به فنا می دهند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم. امروز این افراد درباره برخی از جوانان چون فقط با آنان نیستند می‌گویند که این‌ها معلوم نیست که چه کسانی هستند؟

وی اضافه کرد: آقای پزشکیان! تفکر سیاسی شما ۳۲ سال کشور را در اختیار داشت، اما امروز خودتان را کنار می‌کشید.

جلیلی تصریح کرد: این مطالبی که گفته می‌شود مردم به خوبی می فهمند و خداوند ناظر و شاهد است که این مطالب چه قدر با واقعیت منطبق است

حتی تاریخ ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت را نمی‌دانید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین بحث‌هایی که شما مطرح می‌کنید کسی که باعث شد پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارجاع شود؛ حتی شما نمی‌دانید که این موضوع در چه تاریخی بود و زمانی که این را نمی‌دانید، راه حل رفع این مشکل را قطعاً نخواهید دانست. قطعاً کسی که موضوعی را نداند نمی‌تواند برای آن راه حل تعریف کند.

جلیلی گفت: شما ادعای صدق می‌کنید اما خلاف می‌گویید. آقای پزشکیان همین که می‌گویید با مردم صداقت داشته باشیم، پس باید در عمل هم اینگونه باشید و نباید همین جوری یه چیزی را بگویید، چون برای شما نوشته‌اند.

ریاست جمهوری آزمون و خطا نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در رابطه با ناترازی انرژی و طرح وان و اینکه آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و آیا کشور زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد و در نهایت با قیمت بنزین چه کار می‌کنید؟، گفت: مردم می‌بینند که رئیس جمهور سابق و اسبق همه در کدام ستاد هستند و همه ظرفیت‌های خود را پای چه ستادی آورده‌اند و چگونه این بحث را دنبال می‌کنند؛ آقای پزشکیان امروز در جایگاه دانشگاه صحبت نمی‌کنید و در منصب رئیس جمهور صحبت می‌کنید و اینکه می‌گویید راه حل پیدا کنیم یعنی چه وقتی مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌کنید؟

وی ادامه داد: این بحثی که می گویید از همین الان نواسانات شروع شده و مثل آن آقایی که طرحی را اجرا کرد و دید مشکل شد؛ گفت صبح جمعه خبردار شدم. امروز رئیس ستاد شما یک چیز می گوید و امشب شما چیز دیگری می‌گویید.

جلیلی افزود: برای همین است که مردم نمی توانند تصمیم بگیرند و می گویند دوباره همان مشکل ایجاد می شود. مردم باید بدانید که باید امروز تصمیم بگیریم و این مطالعات را از قبل انجام دهیم. دوره ریاست جمهوری دوره آزمون و خطا نیست. هر روز به این مردم فشار می آید و فرصت ها از دست می رود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره  طرح وان گفت: در مورد این طرح کار کرده‌ایم و از آن دفاع می کنیم و تا نقطه اجرایی شدن طرح وان پیش رفته‌ایم و توضیح می‌دهم که همه می‌گویند این دولت سوم روحانی با آقای پزشکان شکل می‌گیرد؛ می‌گوید چرا ما باید به همه یکسان یارانه انرژی را بدهیم و این یعنی بی‌عدالتی و کسی که سه ماشین دارد سه برابر از یارانه استفاده می‌کند و کسی که ماشین ندارد از این یارانه بی‌بهره خواهد بود. یعنی کسی که پولدارتر است چندین برابر یارانه می‌گیرد و این ظلم به مردم است.

طرح وان مساله اصلی کشور است

جلیلی گفت: بحث اصلی شما ناترازی انرژی است و موضوع طرح وان مساله اصلی کشور است و باید برنامه داشته باشیم و مردم را مشارکت دهیم و اساس آن این است که مردم را اگر در مدیریت مصرف انرژی مشارکت دهید. آن موقع مردم چون در این موضوع احساس نفع می کنند، مشارکت می کنند و اینجا باید به مردم اعتماد کرد و این بستر را دولت فراهم می کند و به مردم اجازه می دهد تا مصرف خود را خودشان مدیریت کند و فقط در بنزین و گاز نیست و این به معنای افزایش قیمت نیست.

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح ابزار کنترل را از دولت نمی‌گیرد گفت: این‌طور مردم در همه حامل‌های انرژی مثل گاز برق بنزین احساس می‌کنند که هر چقدر این مصرف را مدیریت کنند پولش به جیب خودشان می‌رود و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کرده‌ایم و امروز زیرساخت‌های آن در کشور فراهم است. می‌توان این را از برق شروع کرد و به سمت گاز هدایت کرد و مردم ببینند که این بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است و از آن لذت ببرند و بعد بنزین که قرار نیست قیمت آن اضافه شود.

بورس بهترین ابزار برای اقتصاد، تولید، اشتغال و جهش است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره راهکارهای خود برای رفع مشکل بورس گفت: بحث بورس موضوعی است که میلیون ها نفر و مردم ما در آن دخیل و متاثر هستند. در همین اواخر در بسیاری از اجتماعاتی که شرکت کردیم، مردمی را دیدیم که از مسئله ریزش بورس ضربه‌های جدی دیدند. این مسئله به خاطر سوء مدیریت بود و بورس که به عنوان بهترین ابزار برای رشد اقتصادی و تولید است با سوء مدیریت اقتصادی مواجه بود.

وی با بیان اینکه مردم خرده سرمایه دار در این مسئله بیشترین ضررها را کردند، ادامه داد: در سال ۹۹ که این مسائل در بورس پیش آمد ما به دولت آقای روحانی نامه نوشتیم و ۲۲ موضوع و پیشنهاد را مطرح کریم اما چرا آقایانی که درآن زمان دولت روحانی را تایید می کردند مانند آقای عبدو طرحی ارائه ندادند و چرا گذاشتند مردم این میزان ضرر کنند؟ چرا بورس در آن زمان به فلاکت کشیده شد و سرمایه مردم سوخته شد.

جلیلی ادامه داد: بورس بهترین ابزار برای اقتصاد، تولید، اشتغال و جهش مد نظر ما است. بازار اولیه بورس است که بستر تولید در آن قرار دارد و بازار ثانویه هم برای تضمین فعالیت بازار بورس اولیه نقش موثری دارد تا اهداف بازار سرمایه در تامین مالی را محقق می کند و تمامی این مسائل نیازمند مدیریت است.

باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود

وی گفت: بیمه نباید نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد و مردم ضرر کنند؛ همان طور که برای خودرو بیمه در نظر گرفته می‌شود، باید برای سهام هم بیمه در نظر گرفته شود و این پیشنهاد ما است که حتماً باید انجام شود تا مردم که این گونه متضرر شدند، تا حدی جبران شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما نامه نوشتیم و به روحانی گفتیم که از یکسری از اقدامات برای مدیریت بازار بورس استفاده شود. بحث ما آن است که بیمه سهام باید مورد توجه باشد. ما زمانی که از جهش صحبت می‌کنیم، یکی از بسترهای آن بورس است.

وی گفت: عده‌ای از کسانی که به دنبال رانت هستند و به دنبال پول‌های بادآورده هستند، دوست دارند که بورس تلاطم داشته باشد تا آنها بتوانند از رانت‌های خود استفاده کنند که ما به دنبال شفافیت هستیم تا اینگونه نباشد که عده‌ای در یک روز ۵۰۰ سهم در بورس بخرند و عده‌ای حتی یک سهم را هم نتوانند بخرند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نظر ما تقویت بورس است. اگر ما حرف از تولید و جهش تولید می‌زنیم و امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، باید تسهیل تامین مالی اتفاق بیفتد.

وی اضافه  کرد: به طور مشخص می‌گویم زمانی که بحث پروژه پتروپلایشگاه‌ها را مطرح کردیم، می‌گفتند که سرمایه‌گذاری آن از کجاست که بنده گفتم از همین سرمایه مردم باشد و سود آن را هم به مردم دهیم.

جلیلی در ادامه خطاب به  پزشکیان اظهار داشت: آیاتی که می‌خوانند خیلی خوب است اما ائمه جماعت هم می‌توانند بخوانند، امروز باید بگویید احادیثی که مطرح است در عمل خود را نشان دهد، نه اینکه تنها حدیث بخوانیم اما امتداد این احادیت چیست و چگونه می خواهد محقق شود.

وی افزود: وقتی پرسیدم چگونه و چند بار می خواهید انجام دهید هیچ چیز نمی‌گویید. در دولت سایه یکی از بحث های ما این است که وضعیت موجود چیست و وضعیت مطلب چگونه باید باشد و چگونه باید به آن رسید.

جلیلی گفت: زمانی که هدفمندی یارانه های ۴۵ هزار تومانی شکل گرفت، یعنی ۴۵ دلار به مردم داده می شد و خیلی به مردم کمک می کرد اما در همان هشت سال شرایطی به‌وجود آوردند و ارزش پول ملی را آنقدر کاهش دادند که ارزش دلار به ۳۰ هزار تومان رسید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آن زمان می گفتند می رویم گفت وگو می کنیم، دلار ۳۰ هزار تومان و تورم ۶۰ درصد شد اما به روی خودتان نمی آوردید و اینهایی که در ستاد شما هستند می گفتند که ما هر شب عزا می گیریم که چگونه همین ۴۵ هزار تومان مردم را بدهیم. مردم ما این مسائل را دیدند، شهید رئیسی به این مساله بی تفاوت نبود و تورم را پایین آورد که باید باز هم کاهش یابد.

جلیلی اظهار داشت: امروز شما می خواهید همان سیاست ها را دنبال کنید، شهید رئیسی یارانه مردم را ۱۰ برابر کرد و به ۴۵۰ هزار تومان رساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره طرح سبد کالایی خانوار گفت: وقتی عده ای گرسنه می خوابند شما نمی توانید بی تفاوت باشید، ما ۱۳ قلم کالای غذایی که ۲۵۰۰ کالری نیاز روزانه هر فرد را در قالب برنامه تهیه کرده ایم که اطمینان حاصل شود که این میزان کالا به مردم می رسد تا هر چه برای سلامت بدن نیاز است در آن باشد.

طرح کالابرگ باید تکمیل شود

جلیلی گفت: فقط این نیست که مردم ما ناراحت هستند و حالا یک لقمه بخور نمیر به آنها بدهیم، بخشی از این برنامه در حال حاضر در دولت فعلی در قالب کالا برگ در حال اجرا است که باید این طرح تکمیل شود.

وی گفت: آقایان برنامه ندارند من برنامه دارم، خانواده کرامت دارد و همان قدر که به نان نیاز دارد به تفریح و سفر نیاز دارد. یکی از بحث های تبعیض اجتماعی همین مسائل است من با افرادی صحبت کرده ام که گفته یک سفر با خانواده نداشته است.

جلیلی درباره طرح سفر خانوار گفت: طرح یارانه کالای فرهنگی داریم که کلی سینما و امکانات فرهنگی در آن دیده شده است و هزینه ای هم برای دولت ندارد و می توانیم با یارانه ای که به مردم می دهیم بسترها را فراهم کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید ضریب جینی (آماری برای نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در بین مردم) ما مطلوب باشد، وقتی هدفمندی یارانه ها شروع شد، در بهترین حالت ضریب جینی قرار گرفتیم اما در هشت سال آن را از بین بردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای خود در حوزه مسکن، اظهار داشت: مسئول ستاد آقای پزشکیان که چندین سال وزیر راه و شهرسازی بود، طرح مسکن مهر را مزخرف دانست.

وی یادآور شد: در سال ۸۴ گفت که بالا بودن قیمت مسکن ربطی به ما ندارد و آیا این رویکرد می‌خواهد ادامه یابد یا خیر. آقای پزشکیان می‌تواند بگوید که این نظر خود آن فرد بوده است و به من ارتباطی ندارد و باید در این باره پاسخ دهد.

جلیلی اضافه کرد: ما به ازای هر ازدواجی که در سال داریم، مجبوریم خانه داشته باشیم. اگر شرایط ازدواج خوب باشد، سالی ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و هر خانواری نیاز به خانه دارد، البته میزان ازدواج کاهش یافته و نباید الان بگوییم که ازدواج کاهش یافته است، خوب خانه کمتر بسازیم بلکه باید شرایطی فراهم شود که ازدواج افزایش یابد و مشکل مسکن هم حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای گفتند که مسکن مهر مزخرف است و باید می‌گفتند که چه طرحی دارند و بعد هم افتخار می‌کردند که یک خانه نساختند. در هشت سال دولت روحانی متوسط قیمت مسکن ۱۰ برابر شد. اصلاً می‌دانید که چند درصد مردم اجاره نشین هستند؟

جلیلی یکی از مشکلات عدم ساخت مسکن را مساله زمین دانست و در این باره توضیح داد: در برنامه هفتم توسعه راهکار رفع این مشکل آمده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تحقق حل مسئله مسکن، مشکل زمین است و به همین دلیل قیمت مسکن تا این حد گران می‌شود. باید برای رفع این مشکل راه حل داشته باشیم و در دولت شهید رئیسی برای حل این مشکل بحث و تبادل نظر شد و در برنامه هفتم آمد و مصوب شد که باید مورد توجه باشد.

یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد

جلیلی اظهار داشت: رئیس جمهور و دولت باید این مسائل را بداند و نباید بگوید که ما بعداً این مسائل را بررسی می‌کنیم و باید گره‌ها را باز کنیم. یکی از گره‌های اصلی حوزه مسکن در برنامه هفتم باز شد، اما مسکن یک بحث تک بعدی نیست و ابعاد اقتصادی و راهبردی هم دارد.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد دریا محور را ابلاغ فرمودند و باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از سوالات این است که شما برای سیاست دریامحور چه برنامه‌ای دارید؟ یکی از مباحث دیگر این است که باید جهت بدهید تا این نگاه اقتصادی و راهبردی در عرصه‌هایی مثل دریا که می‌خواهید طبق برنامه هفتم توسعه یابد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی چند برابر شود؛ که یکی از موارد در حوزه مسکن است.

لزوم ریشه‌یابی تورم/خلق پول و ناترازی بودجه عامل رشد تورم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره حکمرانی ریال که در میزگرد اقتصادی به آن اشاره کرده بود و در پاسخ به این پرسش که «اگر تثبیت قیمت اتفاق نیفتد اولین اقدام شما برای مهار تورم چیست؟»

اظهار داشت: ابتدا راجع به تسهیلات مسکن صحبت می‌کنم که باید ۲۰ درصد تسهیلات به حوزه مسکن اختصاص یابد و این اتفاق نیفتاده و در دوره‌ای که دولت به مردم زمین داد و به آنها کمک کرد و آنها خانه خود را ساختند؛ این اتفاق محقق شد.

وی ادامه داد: تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی اقلام کاهش دهد.

تورم مشکل اصلی است و تورم در دولت شهید رئیسی حدود ۶۰ درصد بود که از دولت قبل به ارث رسیده بود و او تمام تلاش خود را کرد که این را در برخی اقلام کاهش دهد.

جلیلی افزود: مردم عزیز باید موضوع تورم ریشه‌یابی شود و آن را حل کنیم و نباید از سرزنش افراد ناراحت شویم و گویا امروز در این کشور مطالعه کردن و طرح داشتن ضد فضیلت است. آقای پزشکیان متاسفانه در بسیاری از موضوعات اطلاعات شما بسیار کم است. هسته مرکزی و جهش‌های تورم دو مسئله اصلی در تورم است و باید برای همه آنها راه حل داشته باشیم که در هسته تورم زمانی مشکل ایجاد می‌شود که در خلق پول و بودجه ناترازی ایجاد می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ناترازی یعنی منابع را کم کنید و مصارف را افزایش دهیم، باید به صورت دقیق بررسی کنیم و منابع ارزی را افزایش دهیم نه اینکه تحریم باشیم و بگوییم که باید رو به قبله باشیم. انضباط مالی که مطرح کردیم دقیقاً در این راستا است و باید جلوی حیف و میل‌ها و مصارف غیر ضروری را بگیریم. یکی از کارهای خوب دولت شهید رئیسی میترینگ بود که مانع هدر رفت میلیاردها دلار بودجه‌های دولت شد.

جلیلی با بیان اینکه اگر ریال حاکمیت نداشته باشد، نمی توانیم مشکل تورم را حل کنیم،افزود: برای حاکمیت بر پول کشور، اول از همه باید بر ریال حاکمیت داشته باشیم و باید بدانیم ریال کجا می رود باید سامانه ها در این خصوص شکل بگیرند تا متوجه شویم گردش پول کجا می رود و باید شفافیت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید برای سرمایه‌های بزرگ شفافیت مالی ایجاد کنیم و سامانه‌ها را به هم وصل کنیم که بدانیم پول‌ها کجا می‌رود. از طرف دیگر باید بتوانید که درآمدهای حاکمیت را به سمت تولید هدایت کنیم. برخی از جهش‌هایی که در قیمت ارز صورت می‌گیرد، بازار و مردم ما را آزار می‌دهد و اگر ندانیم که ارز از کجا مشکل دارد و این فرایند فاصله بین تخصیص و تامین است که دچار اشکال شده، وقتی شما ندانید که چه فرایندی در این مسیر وجود دارد و راه حل رفع این مشکلات را پیدا نکنید نمی‌توان با کلیات صحبت کرد.

ثبات نرخ ارز برای بازار بسیار مهم است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثبات نرخ ارز برای بازار ما بسیار مهم است. وقتی که بسیاری از معاملات درست در بازار غیر رسمی باشد؛ قیمت ارز در یک بازار سالم کشف می شود، وقتی بسیاری از معامالات بزرگ ما در بازار نامشخص باشد به مشکل می خوریم و باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم و ما احکام این‌ها را نیز تهیه کرده‌ایم و به امید خدا اگر این اعتماد صورت گیرد و این انتخاب انجام شود؛ از روز اول این موارد را اجرا می‌کنیم حتی حکم این‌ها را هم تهیه کرده‌ایم برای اینکه به آرامش در بازار ارز برسیم.

تیراژ خودرو باید به حدی برسد که تولید، اقتصادی شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره واردات خودرو گفت: یکی از موضوعات مهم در کشور خودرو است و  یکی از اشکالات در کشور که باید رئیس جمهور تدبیر کند، بحث خودرو است.

جلیلی خاطرنشان کرد: خودرو، مسکن و کشاورزی تک بعدی نیست و نمی توان با نگاه فنی آن را حل کرد بلکه باید تمام ابعاد را شناخت؛ یکی از اولویت ها این است که باید از وزارت علوم بخواهید تا دانشگاه ها وارد رشته هایی مانند اقتصاد، خودرو و اقتصاد و مسکن شوند.

وی با تاکید بر اینکه در خودرو قیمت و کیفیت اهمیت دارد، افزود: آنچه ما در سال های گذشته با ده ها استاد مکانیک دانشگاه و مدیران خودروسازی ها از همه طیف ها مطالعه کرده ایم و جمع بندی ما این است که باید تیراژ خودرو را به گونه ای افزایش دهیم تا مشکل در تولید پیش نیاید و تولید ما اقتصادی شود؛ نمی شود که شما دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو داشته باشید و هر کدام چند پلتفرم داشته باشند.

با واردات خودرو مخالف نیستم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره واردات خودرو نیز به صراحت گفت که با آن مخالف نیست و افزود: واردات یکی از راهکارهای دولت برای افزایش تیراژ و متناسب سازی بازار است. این مسئله اهرمی در دست دولت است تا متناسب با آن بتواند بازار را کنترل کند؛ من زمانی که معاون وزیر خارجه بودم در مسکو مشتری سمند داشتیم و ۶ ماه در انتظار دریافت می‌ماندند؛ در ونزوئلا مشتری خودرو داشتیم اما در آن ۸ سال دولت قبل، متوقف شد.

جلیلی گفت: واردات ابزار خوبی است برای مدیریت بازار و برخی جاها باید خودرو وارد شود تا تولید کننده داخلی فکر نکند همه چیز در اختیار او است؛ و از طرف دیگر باید ایرادات و فرآیند تولیدات داخلی اصلاح شود تا همانند خودروسازهای دنیا با یک پلتفرم با تیراژ بالا عمل کنند. خود خودروسازان دنیا می گویند یک پلتفرم باید ۵ میلیون تیراژ داشته باشد باید به کشورهای همسو صادرات داشته باشیم که در آن ۸ سال آن را متوقف کردند.

 «سعید جلیلی» در این مناظره، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی دولت خود با شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه» را تشریح کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جلیلی: ریاست جمهوری آزمون و خطا نیست +فیلم
جلیلی: مردم را قبول ندارید؛ به مردم اهانت کردید +فیلم
فیلم| آقای پزشکیان آمار غلط می دهید!/ شما باید در مقابل تحریم فعال باشید و نه منفعل!
جلیلی: در موضوع برجام و FATF طلبکار هستیم/ با پیش داوری می‌گویید رشد ۸ درصد کلاهبرداری است +فیلم
جلیلی: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند +فیلم
فیلم| آقای پزشکیان! متاسفم که کشورمان را در قفس می‌دانید!
فیلم| جلیلی: مردم از تعبیر نادرست پزشکیان در مورد شهید سلیمانی ناراحت شدند
جلیلی: در بن‌بست نیستیم/حجم نقدینگی را با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید +فیلم
فرار پزشکیان از سوالات جلیلی/ جلیلی: آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند
تلاش دولت سیزدهم برای ارتقای جایگاه زنان در نظام آموزش عالی
وحیدی: چرخ تولید ۱۰ هزار واحد با پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی احیا شد
زاکانی: جلیلی مسیر شهید رئیسی را می‌پیماید
رسمی: نویدکیا با مس رفسنجان تمدید کرد
تبریک قالیباف بابت قهرمانی تیم‌ ملی تکواندو در رقابت‌های جهانی
دانشجویان سال آخر رشته‌های دریایی، بورسیه می شوند
جلیلی خطاب به پزشکیان: شما هیچ راه حلی برای تحریم‌ها ندارید
اطلاعیه دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن درباره برگزاری مرحله ‌دوم انتخابات ریاست جمهوری
مرگ ۱۰۷ نفر در جریان یک مراسم مذهبی در هند
لقبی که امیرحسین ثابتی به آذری جهرمی داد
اجتماع مردمی حامیان سعید جلیلی فردا در تهران برگزار می‌شود
باطن و حقیقت جریان اصلاحات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top